تشبیه مضمر در شعر سنت گرای معاصر، انواع و کارکردهای آن (با تأکید برآثار بهار، شهریار، رهی، سایه و امیری فیروزکوهی)
نویسندگان
چکیده
تشبیه مضمر از همان آغاز شعر فارسی مورد توجه شاعران بوده و انواع مختلفی از آن در دیوان شاعران فارسیگو بهکاررفته است. هرکدام از شاعران با راه بردن به تشبیهات تازه و بیسابقه و ایجاد بهرۀ زیباشناختی مضاعف برای خوانندگان اشعارشان، انواع جدیدی را به آن افزودهاند. آنان سعی کردهاند ارتباط میان مشبه و مشبهٌبه را دورتر سازند تا تشبیه از غرابت و زیبایی بیشتری برخوردار شود. در کتب بلاغی عربی و فارسی تعاریف مختلف و گاه متفاوتی از این نوع تشبیه به دست دادهاند که هیچکدام جامع و مانع نیست. ما در این پژوهش برآنیم تا ضمن رسیدن به تعریف تازهای از تشبیه مضمر، انواع و مصادیق گوناگون آن را در شعر سنتگرای معاصر بررسی کرده و به روشنی نشان دهیم. نتایجی که از این کنکاش حاصل میشود، قابل ملاحظه است و میتواند در موضوع سبکشناسی شعر مورد توجه قرار گیرد؛ ملکالشعراء، بهار، تقریباً به طور متعادل از همه انواع تشبیه مضمر بهره میگیرد؛ شهریار بیشتر به نوع «بیرونق دانستن مشبهٌبه با وجود مشبه» اهمیت میدهد؛ هوشنگ ابتهاج، رهی، سایه و امیری «تداعی» را ترجیح میدهند؛ اتفاقاً این نوع، در اشعار شهریار از درجۀ دوم اهمیت برخوردار است. این نکته علاوه بر اهمیت این نوع از تشبیه مضمر نوعی تأثیر و تأثر را نیز میرساند. از میان این پنج تن، شهریار بیشترین و امیری فیروزکوهی کمترین تشبیه مضمر را به کار بردهاند.
منابع مشابه
تشبیه مضمر در شعر سنتگرای معاصر، انواع و کارکردهای آن (با تأکید برآثار بهار، شهریار، رهی، سایه و امیری فیروزکوهی)
تشبیه مضمر از همان آغاز شعر فارسی مورد توجه شاعران بوده و انواع مختلفی از آن در دیوان شاعران فارسیگو بهکاررفته است. هرکدام از شاعران با راه بردن به تشبیهات تازه و بیسابقه و ایجاد بهرۀ زیباشناختی مضاعف برای خوانندگان اشعارشان، انواع جدیدی را به آن افزودهاند. آنان سعی کردهاند ارتباط میان مشبه و مشبهٌبه را دورتر سازند تا تشبیه از غرابت و زیبایی بیشتری برخوردار شود. در کتب بلاغی عربی و فارسی...
متن کاملچهره ی ملائکه ی مقرّب در شعر چهار شاعر معاصر (بهار، شهریار، پروین اعتصامی و امیری فیروزکوهی) با نگاهی به اصل یهودی و مسیحی آن
فرشتگان و ملائکه ی مقرّب، جزو مسائل و باورهایی است که در ادیان مختلف به آن ها پرداخته شده است. اعتقاد به وجود این موجودات مانند بسیاری از مسائل اسرائیلی دیگر که از گذرگاه های مختلف وارد دین اسلام شده اند، در این دین آسمانی نفوذ پیدا کرده و به تبع آن وارد متون عرفانی و ادبی زبان فارسی شده است. و سالیان درازی است که دست مایه ی مضمون آفرینی برای شاعران فارسی زبان قرار گرفته و از آن ها مضامین بکر و ...
15 صفحه اولدرون مایه ی شعر سنت گرای معاصر با تکیه بر شعر امیری فیروز کوهی
استمرار حیات شعر سنتی فارسی طی سالیان دراز با تحولات و تطورات گوناگون همراه بوده است و ادامه ی آن در دوره ی معاصر و مطرح شدن شعر سنت گرا به عنوان یکی از جریانهای اصلی شعر معاصر فارسی، نشان دهنده ی ماندگاری و قدرت شعر سنتی ادبیات فارسی است. تحقیق حاضر کوششی است در زمینه ی شناخت جریان شعر سنت گرا در دوره ی معاصر با توجه به شعر امیری فیروزکوهی . امیری از نظر قالب ، محتوا و مضامین از شعرسنتی پیروی...
15 صفحه اولرمانتیسم اتوبیوگرافیک (شرح حالی) در شعر امیری فیروزکوهی
مکتب رمانتیسیسم در اواخر قرن هجدهم در اروپا و در برابر مکتب عقلگرای کلاسیسیم بهوجود آمد. این مکتب زمینههای گوناگونی مانند ادبیات، فلسفه، علوماجتماعی، سیاسی، هنر و... را دربرمیگیرد. اوج رمانتیسم، در اروپای قرن نوزدهم بود؛ اما بعدها به سرتاسر جهان رسید و کشورهای دیگری را تحتتأثیر قرار داد. ایران نیز مانند سایر کشورها تحتتأثیر این مکتب قرار گرفت. محققان برآنند که رمانتیسم در ادبیات مع...
متن کاملفرهنگ تشبیه در قصاید امیری فیروزکوهی (جلد اول)
از آنجایی که تشبیه مهمترین ابزار علم بیان به شمار می رود، شاعران به مدد این علم توانسته اند، دنیای بیرونی خود را با لطافتی خاص به قلم آورند. اشعار امیری فیروزکوهی نیز متأثر از احوال و اوضاع اجتماعی زمان خود است. به وضوح می توان گلایه از روزگار، غم، درد و پیری را در اشعار وی مشاهده کرد که با وجود سن جوانی غم و اندوه را محور اصلی اشعار خود قرار داده است. مشبه مفرد پایه و اساس ساده ترین تشبیهات ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان و ادب فارسیجلد ۶۶، شماره ۲۲۸، صفحات ۱-۳۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023